Definition & Betydelse | Svenska ordet ÅNGLOKEN


ÅNGLOKEN

Definition av ÅNGLOKEN

  1. böjningsform av ånglok

Antal bokstäver

8

Är palindrom

Nej

11
EN
GLO
LO
LOK
OK

1

1

118
EG
EGO
EK
EKO
EL


Sök efter ÅNGLOKEN på:



Exempel på hur man kan använda ÅNGLOKEN i en mening

  • Svenshögen blev en av stationerna längs med banan, och en bidragande orsak var att det i Svenshögen fanns en vattenkälla (Stora Hällungen) för att tanka ångloken.
  • Trångsvikens station anlades för att förse ångloken med vatten från Storsjön innan tågen skulle fortsätta vidare mot Mattmar.
  • För att ersätta ångloken på de smalspåriga privatbanor SJ tagit över köptes 1953 20 diesellok från Maschinenbau Kiel, senare byggdes fem till på licens av Svenska Järnvägsverkstäderna.
  • För elloken användes aluminium istället för koppar i lindningar i motorer och transformatorer, och för ångloken tillverkades fyrboxen i stål i stället för koppar.
  • Intill västra brofästet låg bostaden för brovakten och för pumparen, som såg till att ångloken kunde fylla på sitt vattenförråd.
  • Banhallen försågs med takfönster för att släppa in ljus, men då dessa smutsades ned av föroreningar från ångloken kom banhallen i stället att bli dunkel.
  • År 1945 övertogs SWB av SJ som elektrifierade banan, ångloken togs ur drift och ånglokstallet blev överflödigt.
  • Orsaken var att ångloken hade svårt att komma igång i det starka motlut som finns på båda sidor om backkrönet.
  • Drachenfelsbanan drevs med elektricitet från 1953, samtidigt som ångloken behölls för högtrafikinsatser fram till 1958, då ett ånglokomotiv spårade ur med dödsfall som resultat.
  • I Kaisaniemi finns av den ursprungliga banvaktarbebyggelsen kvar banvaktstuga och uthus samt ett pumphus för vatten till ångloken på Malmbanan.
  • Länge västerut har järnvägen sina lokstall och mittemot stationshuset står ett litet rött vattentorn från 1982 som matar vattenhästen för tankning av ångloken med vatten.
  • För persontransporter i städer, där de smutsiga ångloken och de ständiga stoppen och starterna gjorde ångdrift opraktiskt, fanns hästspårvägar kvar tills elektriciteten fick sitt genombrott.
  • Utöver själva stationshuset byggdes bland annat personalbostäder, godsmagasin, lastkaj, lusthus, två banvaktsstugor och vattenverk för ångloken.


Förberedelsen av sidan tog: 407,63 ms.