Definition & Betydelse | Svenska ordet JÄRNVÄGSBYGGEN


JÄRNVÄGSBYGGEN

Definition av JÄRNVÄGSBYGGEN

  1. böjningsform av järnvägsbygge

Antal bokstäver

14

Är palindrom

Nej

19
BY
EN
GE
GEN

3

3

442
BE
BEJ
BEN


Sök efter JÄRNVÄGSBYGGEN på:



Exempel på hur man kan använda JÄRNVÄGSBYGGEN i en mening

  • Det var vanligt att den som "gick på rallen" ofta var någon form av lantarbetare som sökte sig till järnvägsbyggen för att få en bättre lön.
  • Han utvecklade en metod för att bygga vägar med fastställda stenstorlekar, inklusive en lämplig metod för att krossa sten för användning vid väg- och järnvägsbyggen.
  • Efter hemkomsten var han undersökningsförrättare och arbetschef för Sveriges första järnvägsbyggen, Frykstabanan och Kristinehamns Järnväg.
  • Sjön har varit större tidigare men 1800-talets järnvägsbyggen och utdikningar för att vinna åkermark har gjort att den har krympt.
  • Maskinstyrning är vanlig vid större vägbyggen och järnvägsbyggen, då den rationaliserar bort behovet av utsättning.
  • Sveriges regering har inte tidigare betalat väg och järnvägsbyggen utomlands och har inte visat intresse att betala för de danska anslutningarna (Öresundsbron betalades av ett statligt bolag med lånade pengar som betalas av med hjälp av broavgifter på flera hundra kronor per bil).
  • Gage, född omkring 9 juli 1823, död 21 maj 1860, var en amerikan som arbetade som förman vid järnvägsbyggen, och som idag är ihågkommen för att mot alla odds ha överlevt en olycka, där en järnstång drevs rakt igenom hans huvud.
  • Som minister för offentliga arbeten 1877-79 utarbetade han en omfattande plan, "Freycinets plan", för järnvägsbyggen, utvidgning av hamnar och sammanbindande av flodvägar, vilken plan efter upptagandet av ett lån på 1 miljard francs sattes i verkställighet.
  • Efter att 1830–1846 ha drivit ett större byggnadsentreprenörsföretag tillsammans med en kusin kastade han sig från 1846 företrädesvis över järnvägsbyggen och byggde under kommande år en mängd banor, inte endast i England, men i de flesta världsdelar, som kompanjon till andra, således 1846–1872 tillsammans med Edward Betts banor i England, Norge Hovedbanen (Kristiania-Eidsvold), Ryssland, Argentina och Algeriet samt Victoria-dockorna i London (1852–1855), tillsammans med Thomas Brassey banor i Frankrike (Lyon—Avignon 1852), Danmark (bland annat på Jylland: Aarhus—Langaa—Randers, Langaa—Viborg—Struer 1859–1867 samt Flensborg—Husum—Tønning 1852), Kanada och Australien (1858–1863), och slutligen tillsammans med Thomas Russell Crampton banan Rustjuk—Varna i nuvarande Bulgarien, de underjordiska sträckorna i London, Chatham and Dover Railway (1860) med flera.
  • Efter några år hamnade han i Kanada och blev involverad i järnvägsbyggen vilket gav honom smeknamnet "Tie" (sliper).
  • Detta, liksom många samtida järnvägsbyggen, leddes av majoren vid Väg- och vattenbyggnadskåren Claes Adelsköld, som även hade upprättat typritningar till stationsbyggnader.
  • Älvar och åar var större än de varit vid järnvägsbyggen i södra Sverige och samtidigt att kompetensen för brobyggen gått fram, när det var tid att bygga järnvägsbroar i Västerbotten.
  • Han var anställd vid enskilde järnvägsbyggen och vid Hjälmarens och Kvismarens sjösänkning 1873–1886.


Förberedelsen av sidan tog: 115,35 ms.