Definition & Betydelse | Svenska ordet PARTITURET


PARTITURET

Definition av PARTITURET

  1. böjningsform av partitur

Antal bokstäver

10

Är palindrom

Nej

17
AR
ART
ET
ITU
PA
PAR

1

1

295
AI
AIR
AP
APR
APT


Sök efter PARTITURET på:



Exempel på hur man kan använda PARTITURET i en mening

  • Symfonins lyriska prägel anses bero på den rikliga användningen av klarinetterna och på att oboerna saknas i partituret.
  • Fétis version publicerades och användes regelbundet fram till 2013, då några uppsättningar och inspelningar började använda Meyerbeers titeln Vasco de Gama i uppsättningar med revideringar baserade på det handskrivna partituret.
  • Transponerade instrument (som noteras i en annan tonart än de klingar) har i regel samma notering i partituret som i den separata stämman, men för överblickens skull frångår man ibland denna princip och noterar samtliga instrument som de klingar; om möjligt använder man endast diskant- och basklav.
  • Dallapiccola skrev librettot vid årsskiftet 1943-44, påbörjade tonsättningen i början av 1944 och fullbordade, efter långa avbrott, partituret 1948.
  • Då det bevarade partituret delvis är i Johann Sebastian Bachs handstil förmodades han vara kompositören, men det tillbakavisades av Felix Mendelssohn och en rad musikforskare efter honom.
  • Macbeth var en stor utmaning för Verdi, och innehåller flera experimentella ansatser i partituret, till exempel ledmotiv.
  • När hon inte längre orkade hålla i pennan fick hennes syster Nadia skriva noter och artikulationer i partituret.
  • Han begränsade kören och orkestern, dirigerade i högt tempi, förlitade sig på noggrann analys av partituret och betonade dramatiska uttryck.
  • På grund av den bristande överensstämmelsen mellan partituret och den libretto som finns bevarad i Venedig har äktheten betvivlats, men ingående stilanalyser har visat att det verkligen rör sig om en av Monteverdis sena operor.
  • Allt detta gick in i partituret till Den listiga lilla räven, som utan tvekan hör till de verk av Janáček som står närmast impressionismen.
  • På 1950-talet återfanns partituret i Paris och man upptäckte då operans kvaliteter, men den har en stor svårighetsgrad såväl vokalt som sceniskt, vilket gör att den knappast kan bli ett stående repertoarverk.
  • Han komponerade partituret till sci-fi-thrillern Something, som anses vara ett av de bästa sci-fi-stycken som någonsin skrivits, och hans konstigaste och mest experimentella partitur.
  • På Strauss begäran skrevs detta ner i en dikt av tonsättarens vän Alexander Ritter och infogades senare i partituret som en vägledning.
  • Något bestämt program till verkets enskilda delar har Strauss inte angivit i partituret, med undantag av ett citat från den scen i Shakespeares drama, där lady Macbeth säger att hon vill övertala Macbeth att mörda alla som har stått mellan honom och vägen till kungatronen.
  • Strauss vän och tonsättarkollega Johannes Brahms, som bevittnade generalrepetitionen den 24 november, berättade entusiastiskt för kompositören Richard Heuberger om "allehanda fint material" som kunde höras i verket, men han kunde konstigt nog inte upptäcka en enda "hit" i partituret.
  • Trots att musiken ibland beskrivits som minimalistisk innehar partituret en stor variation av musikstilar och anammar Philip Glass minimalistiska stil vid sidan av passager som återger klanger från sådana 1800-talstonsättare som Wagner och Johann Strauss den yngre.
  • Enligt föreskrifterna i partituret skall "mannen" framställa ljuscrescendot som om detta (och det vinande från en vindmaskin som samtidigt hörs) "utgick från honom".
  • När operachefen i Paris såg partituret till den färdiga operan ansåg han det vara oanständigt och vägrade att ta upp operan på repertoaren, liksom han hade gjort med Camille Saint-Saëns "omoraliska" behandling av historien om Simson i Simson och Delila.
  • Sommaren 1865 meddelade Bizet att partituret var klart och föreställningens premiär var utsatt till antingen januari eller februari 1866.
  • Tonsättaren Florent Schmitt renskrev partituret och 1895 skickade Delius det till dirigenterna Felix Mottl i Karlsruhe, Bernhard Stavenhagen i Weimar och Alfred Hertz i Elberfeld men alla tackade nej till att uppföra operan.


Förberedelsen av sidan tog: 196,55 ms.